To, že vytvoriť dobrú prezentáciu nie je také jednoduché ako sa na prvý pohľad môže zdať, ste už asi zistili. V tomto príspevku by som sa s vami chcel podeliť o zopár jednoduchých, no o to efektívnejších tipov, ktoré by Vám mohli v budúcnosti pomôcť pri vytváraní prezentácií.

TIP 1: SNAŽTE SA NEOTÁČAŤ PUBLIKU CHRBTOM

Aj keď to možno vyznie zvláštne, slajdy môžu byť niekedy prekážkou pre prezentujúceho. Zvlášť vtedy, keď ich využíva ako poznámky, prípadne skriptá.

Všimol som si už zopár prezentujúcich, ktorí boli natoľko závislí na svojich slajdoch, že bez nich nedokázali prezentovať. Prezentátor bol takmer počas celej doby prezentovania otočený k publiku chrbtom. Myslíte si, že takáto prezentácia bola úspešná?

Očný kontakt s publikom je veľmi dôležitý. Ak ho prerušíte tým, že sa otočíte publiku chrbtom, naruší to nielen efektívnosť , ale aj interakciu s poslucháčmi.

Taktiež je dôležité si uvedomiť, že slajdy slúžia len ako pomôcka (!!) pre prezentujúceho a jeho úlohou nie je prečítať ich obsah. Doplňujúce informácie je možné skryť do poznámok pod slajdy (handouts). Ak by bolo hlavným cieľom vtesnať do prezentácie všetko, prezentátor by bol v takomto prípade úplne zbytočný.

TIP 2: MENEJ ODRÁŽOK JE NIEKEDY VIAC

Zarážky nám zdanlivo zľahčujú prácu pri príprave prezentácie. Problémom je však to, že mnohí prezentátori ich používajú neuvážlivo, bez ohľadu na to, či sú naozaj potrebné. Niekedy by pritom stačilo len zopár kľúčových slov. Nebojte sa zredukovať zarážky. Ako som už spomínal, menej je niekedy viac.

Ľudia neprišli na Vaše prezentovanie čítať siahodlhé príbehy, skôr počúvať a pozerať sa na to, čo prezentujete. Je dokázané, že ľudia si pamätajú len 10% z toho, čo počujú a 20% z toho, čo čítajú. Avšak z toho čo vidia a robia, si pamätajú až 80%. Tak prečo to nevyužiť?

TIP 3: VYSTÚPTE PRED PUBLIKUM!

Keď pred publikom stojíte, môže Vám to lepšie pomôcť zapojiť ho do prezentácie, a poslucháči sa tak jednoduchšie sústredia na Vás ako na moderátora, ako aj na to, čo sa im snažíte odprezentovať. Skúsení prezentátori odporúčajú pozíciu v prednej časti obrazovky projektora.

Jednou z najlepších pomôcok, ktorú môžete použiť pri prezentácii je ovládač, tzv. „clicker“. Dnes sú už kompatibilné so všetkými typmi notebookov. Dajú sa ľahko spárovať a pomáhajú pohodlnejšie preklikávať slajdy. Taktiež to pôsobí o niečo profesionálnejšie.

TIP 4: MYSLITE AJ NA „TÝCH VZADU“

Ak ste niekedy sedeli v zadnej časti miestnosti, možno ste si všimli, že je ťažké vidieť niektoré z informácií na snímkach. Všetky informácie, ktoré sú ukryté za hlavami ľudí pred Vami, je prakticky nemožné vidieť bez vstávania alebo vytáčania sa.

Preto odporúčam umiestniť kľúčové body prezentácie vyššie, ideálne do pravého horného bodu obrazovky. Takto to uvidia aj ľudia sediaci vzadu, ktorí nemali toľko šťastia vychytať miesta vpredu. Okrem toho, dávny výskum ukázal, že ľudia si v prvom rade všimnú pravý horný roh obrazovky, zatiaľ čo ľavý dolný si nechajú nakoniec.

Taktiež odporúčam jasnú typografiu, ktorá je aj ľahko čitateľná. Použite vhodnú veľkosť písma a uistite sa, že text je dobre viditeľný aj z väčšej vzdialenosti.

TIP 5: MYSLITE BILLBOARDOVO!

Keď tvoríte prezentáciu, rozmýšľajte o nej ako o reklamných billboardoch ktoré vídavate. Dokážete si na nejaký spomenúť? Všimli ste si na ňom aj niečo konkrétne?

  1. Vizuál
  2. Veľká typografia
  3. Obvykle jednoduchý výrok alebo „bod“
  4. Farebnosť & svetlosť
  5. Najlepšie snímky sú často silné aj vizuálne. Ľudia pozrú na slajd a okamžite zbadajú to miesto, ktoré chcete aby videli.

Ako by na vás zapôsobil reklamný billboard plný odrážok?

TIP 6: PRIPRAVUJTE DOBRE A PRIPRAVUJTE VČAS!

Včasnou prípravou prezentácie predchádzate slabému odprezentovaniu. Za obzvlášť užitočné pokladám použitie pera a papiera. Áno, platí to aj v dnešnej-technicky pokročilej dobe.

Začnite brainstormingom! Hoďte na papier všetko, čo vám v súvislosti s témou prezentácie napadne. To vám pomôže zostaviť konzistentnú prezentáciu s bohatým obsahom, ktorý bude obsahovať všetky kľúčové body, na ktoré chcete poukázať.

Nebojte sa nakresliť si náčrt slajdov na papieriky. Potom si ich poukladajte vedľa seba a miešajte, kým poradie nebude dokonalé. Samozrejme, použiť môžete aj program „Radenie obrázkov“ v PowerPointe alebo Keynote.